Fläskmatte

Igår anmälde jag mig till vårens kurs i Matte-B på Komvux och idag ångrade jag mig då jag hittade boken "Matematik 3000, komvux" i skåpet som jag bara skulle kika igenom lite tvärt.

Från första sidan läser jag;
Slumpförsök, Utfallsrum (U) och Händelse (H).

Längst ner på sidan står det;
Sannolikhet: Till varje händelse A ordnar vi ett tal P (A), sannolikheten för A. Bokstaven P står för sannolikhet. Vår sannolikhetsmodell kräver att

0 < P (A) < 1        Sannolikheten är ett tal från och med 0 till och med 1
p (U) = 1              Om A = U, så måste händelsen inträffa!


I gymnasiet hoppade jag av matte-kursen två gånger, det ska jag inte göra nu.
Frågan är ju bara om jag kommer hitta på nåt roligare att göar innan februari 09.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0