Bögflugor

Den här veckan har jag varit på skolan två dagar. Det var ju för mig uppdateringar av föreläsningar som jag redan varit på men med den nya läraren var det mer intressant nu än första gången. Kanske beror det också lite på att jag är mer motiverad till att lära mig nu. Föreläsningarna handlade om begrepp kring klass, sexualitet, ålder och Queer.

Bland annat berättade vår lärare att hon varit och föreläst om "Queerteori" inför lärarstudenter i Örnsköldsvik - Staden som för övrigt blivit utsedd till Sveriges mest homofientliga stad två år i rad. Innan föreläsningen var slut hade flera personer rest sig upp och gått ut ur salen. Det känns ju fantastiskt att dessa människor kanske blir lärare till VÅRA barn.


Vi snackade också lite lätt om att det har forskats om homosexualitet på djur. T ex. så har man efter en liten studie på (genförändrade) bananflugor av manligt kön kommit fram till att de blir bögar när man värmer upp deras omgivning till en viss temperatur.
Visst tänker du nu att vi människor har mycket gemensamt med just bananflugan? Och om du är hetero, visst känner du att du tänder till lite extra på det egna könet när du åker på semester söderöver?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0